15 marca Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. To właśnie tego dnia, w 1962 roku John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów – prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji – stwierdzając przy tym, że konsumenci to my wszyscy.

grafika ze zdjęciem Powiatowego Rzecznika Konsumentów i informaje dot. jego pracy_01.jpg
Światowy Dzień Konsumenta to międzynarodowe święto każdego z Nas. Konsumentami jesteśmy zawierając zarówno umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, jak i zaciągając zobowiązania długoterminowe, o istotnym dla Nas znaczeniu.
Status konsumenta zyskujemy wchodząc w stosunki prawne z przedsiębiorcami zawierając chociażby umowy sprzedaży, o świadczenie wszelkiego rodzaju usług czy też stając się stroną umowy o kredyt konsumencki.
Co istotne, będąc konsumentem stajemy się adresatami wielu przepisów prawa, które otaczają nas – jako „słabszą” stronę stosunków cywilnoprawnych - szczególną ochroną. Uregulowania prawa unijnego oraz polski porządek prawny zawierają liczne instytucje i mechanizmy, które mają za zadanie niwelować nierównorzędną pozycję konsumentów w relacjach z przedsiębiorcami.
Nie mniej istotne jest uświadomienie sobie, iż naszym prawem jest bycie rzetelnie poinformowanym o warunkach zawieranych umów.
Nie bójmy się żądać dodatkowych informacji od przedsiębiorcy, nie bójmy się pytać – konsument stanowi bowiem drugą stronę stosunku cywilnoprawnego i ma prawo do podejmowania świadomych i niczym niewymuszonych decyzji.
Z kolei w przypadku wystąpienia wad towaru bądź nienależycie wykonanych usług przysługują nam mechanizmy – jak chociażby prawo do złożenia reklamacji – umożliwiające wyegzekwowanie od przedsiębiorcy przewidzianego kontraktem, umówionego świadczenia.
W tym miejscu należy podkreślić, iż w systemie ochrony konsumentów, na szczeblu samorządu terytorialnego, pomoc konsumentom świadczy Powiatowy Rzecznik Konsumentów, który zapewnia mieszkańcom poradnictwo i informację prawną w zakresie ochrony interesów konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów podejmuje także interwencje u przedsiębiorców na rzecz poszkodowanych konsumentów, wzywa do zaprzestania stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk rynkowych, do zaniechania naruszeń konsumenckich.
Korzystając z pomocy rzecznika dowiemy się jakie przysługują nam uprawnienia.
Pamiętajmy, iż nieznajomość prawa – a w szczególności swoich praw – szkodzi, dlatego niech obchodzone 15 marca święto przypomina nam o obowiązku zgłębiania wiedzy w zakresie praw konsumentów.
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta wszystkim Konsumentom życzymy Państwu udanych i przemyślanych zakupów, korzystnych i satysfakcjonujących transakcji, zadowolenia z dokonanych wyborów, a także życzliwości i kupieckiej staranności ze strony przedsiębiorców.

 

Powrót na początek strony